Reklamační řád

Reklamační řád

společnosti GEMS GOLD, s.r.o.
Platný od 1. 4. 2024

pro prodej zboží společnosti GEMS GOLD, s.r.o., IČO: 05314496, se sídlem Haštalská 760/27, 110 00 Praha 1 – Staré Město, zapsaná u Městského soudu v Praze pod sp. zn. C 261732, (dále také jen „společnost“), a to prostřednictvím on-line obchodu umístěného na internetové adrese www.gemsgold.cz

Tento reklamační řád platí na všech provozovnách společnosti.

1. Úvodní ustanovení

Reklamační řád je nedílnou součástí obchodních podmínek prodávajícího, kterým je společnost GEMS GOLD, s.r.o., IČ: 053 14 496, se sídlem Haštalská 760/27, 110 00 Praha 1 – Staré Město, zapsaná u Městského soudu v Praze pod sp. zn. C 261732, (dále jen „prodávající“), provozující internetový obchod na webové stránce umístěné na internetové adrese www.gemsgold.cz.

Kupující je povinen se seznámit s reklamačním řádem a obchodními podmínkami prodávajícího (dále jen „OP“) ještě před objednáním zboží. Zároveň kupující bere na vědomí, že je povinen poskytnout prodávajícímu potřebnou součinnost nezbytnou pro vyřízení reklamace, v opačném případě se lhůty adekvátně prodlužují o čas, ve kterém kupující neposkytl požadovanou součinnost.

Uzavřením kupní smlouvy a převzetím zboží od prodávajícího kupující souhlasí s tímto reklamačním řádem.

Definice pojmů obsažené v tomto reklamačním řádu mají přednost před definicemi v OP. Pokud tento reklamační řád pojem nedefinuje, chápe se ve významu, v jakém je definován v OP. Pokud není definován ani tam, chápe se ve významu, v jakém jej užívají právní předpisy.

Práva kupujícího z vadného plnění (dále jen “reklamace“) musí být vždy uplatněna v souladu s tímto reklamačním řádem. Záležitosti tímto reklamační řádem neupravené se řídí právním řádem České republiky. Tento reklamační řád je v souladu se zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.

2. Práva z vadného plnění a jakost při převzetí – SPOTŘEBITEL

  • Prodávající níže informuje kupujícího – spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (v textu také jako „reklamace“) a o tom, kde lze reklamaci uplatnit. Požádá-li o to kupující – spotřebitel, potvrdí mu prodávající v písemné formě, v jakém rozsahu a po jakou dobu trvají jeho povinnosti z vadného plnění a jakým způsobem může kupující práva z nich uplatnit.
  • Práva a povinnosti smluvních stran, kde kupujícím je spotřebitel, se ohledně práv z vadného plnění řídí příslušnými obecně závaznými předpisy (zejména ustanoveními § 1914 až 1925, § 2099 až 2117 a 2161 až 2174 zák. č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, a zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele).

 

2.1. Jakost při převzetí

  • Prodávající odpovídá kupujícímu – spotřebiteli, že zboží při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá kupujícímu – spotřebiteli, že v době, kdy kupující zboží převzal:
  • odpovídá ujednanému popisu, druhu a množství, jakož i jakosti, funkčnosti, kompatibilitě, interoperabilitě a jiným ujednaným vlastnostem,
  • je vhodné k účelu, pro který ho kupující požaduje a s nímž prodávající souhlasil, a
  • je dodáno s ujednaným příslušenstvím a pokyny k použití, včetně návodu k montáži nebo instalaci.
  • Prodávající odpovídá kupujícímu – spotřebiteli, že vedle ujednaných vlastností:
  • je věc vhodná k účelu, k němuž se věc tohoto druhu obvykle používá, i s ohledem na práva třetích osob, právní předpisy, technické normy nebo kodexy chování daného odvětví, není-li technických norem,
  • věc množstvím, jakostí a dalšími vlastnostmi, včetně životnosti, funkčnosti, kompatibility a bezpečnosti, odpovídá obvyklým vlastnostem věcí téhož druhu, které může kupující rozumně očekávat, i s ohledem na veřejná prohlášení učiněná prodávajícím nebo jinou osobou v témže smluvním řetězci, zejména reklamou nebo označením,
  • je věc dodána s příslušenstvím, včetně obalu, návodu k montáži a jiných pokynů k použití, které může kupující rozumně očekávat, a
  • věc odpovídá jakostí nebo provedením vzorku nebo předloze, které prodávající kupujícímu poskytl před uzavřením smlouvy.
  • Projeví-li se vada v průběhu dvanácti měsíců od převzetí, má se za to, že zboží bylo vadné již při převzetí.
  • Pokud má kupujícím – spotřebitelem převzaté zboží nedostatky (např. nemá sjednané nebo oprávněně očekávané vlastnosti, nehodí se k obvyklému nebo sjednanému účelu, není kompletní, neodpovídá jeho množství, míra, hmotnost, nebo jakost neodpovídá jiným zákonným, smluvním nebo i předsmluvním parametrům), jedná se o vady zboží.
  • Kupující – spotřebitel může u prodávajícího uplatnit vady zboží nejpozději do dvou let ode dne převzetí zboží.
  • Prodávající není povinen nároku kupujícího vyhovět, pokud prokáže, že kupující před převzetím o vadě zboží věděl nebo ji sám způsobil nebo se jedná o vadu, kterou musel kupující s vynaložením obvyklé pozornosti poznat již při převzetí.
  • Nadměrné nebo dlouhodobé opotřebení výrobku nemůže být reklamováno jako vada výrobku.
  • Prodávající neodpovídá za vady vzniklé po uplynutí případné záruční doby, dále zejména v těchto případech:
  • je-li vada na věci v době převzetí a pro takovou vadu je sjednána sleva z kupní ceny,
  • jde-li o zboží použité a vada odpovídá míře používání nebo opotřebení, které mělo zboží při převzetí kupujícím,
  • vada vznikla na věci opotřebením způsobeným obvyklým užíváním, nebo vyplývá-li to z povahy věci (např. uplynutím životnosti),
  • je způsobena kupujícím a vznikla nesprávným užíváním, skladováním, nesprávnou údržbou, zásahem kupujícího či mechanickým poškozením,
  • je-li vada věci nevýznamná (má se za to, že vada není bezvýznamná),
  • vada vznikla v důsledku vnější události mimo vliv prodávajícího.

 

2.2. Zákonná práva z vadného plnění

  • Má-li věc vadu, může kupující požadovat její odstranění. Podle své volby může požadovat dodání nové věci bez vady nebo opravu věci, ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým nepřiměřeně nákladný; to se posoudí zejména s ohledem na význam vady, hodnotu, kterou by věc měla bez vady, a to, zda může být druhým způsobem vada odstraněna bez značných obtíží pro kupujícího. Prodávající může odmítnout vadu odstranit, je-li to nemožné nebo nepřiměřeně nákladné zejména s ohledem na význam vady a hodnotu, kterou by věc měla bez vady.
  • Kupující může požadovat přiměřenou slevu nebo odstoupit od smlouvy, pokud:
  1. prodávající vadu odmítl odstranit nebo ji neodstranil v souladu s § 2170 odst. 1 a 2 občanského zákoníku,
  2. se vada projeví opakovaně,
  3. je vada podstatným porušením smlouvy, nebo
  4. je z prohlášení prodávajícího nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro kupujícího.
  • Přiměřená sleva se určí jako rozdíl mezi hodnotou věci bez vady a vadné věci, kterou kupující obdržel.
  • Odstoupí-li kupující od smlouvy, prodávající vrátí kupujícímu kupní cenu bez zbytečného odkladu poté, co obdrží věc nebo co mu kupující prokáže, že věc odeslal.

 

2.3. Uplatnění práv z vadného plnění, vyřízení

  • Práva z vadného plnění uplatňuje kupující u prodávajícího na adrese Beckovského 2045, 580 01 Havlíčkův Brod, bez zbytečného odkladu od zjištění vady. Za okamžik uplatnění reklamace se považuje okamžik, kdy prodávající obdržel od kupujícího reklamované zboží. Formuláře (PDF) ke stažení zde. Prodávající je povinen kupujícímu – spotřebiteli vydat při uplatnění reklamace písemné potvrzení, ve kterém uvede datum, kdy spotřebitel reklamaci uplatnil, co je jejím obsahem, jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje a kontaktní údaje spotřebitele pro účely poskytnutí informace o vyřízení reklamace.
  • Kupující je povinen oznámit vadu včas, a to bez zbytečného odkladu poté, co ji mohl při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit, v opačném případě nemusí prodávající reklamaci uznat. Prodávající neodpovídá za vady zboží v případě, že kupující převzal zásilku, která byla zjevně poškozená.
  • K odstranění vady převezme prodávající věc na vlastní náklady. Vyžaduje-li to demontáž věci, jejíž montáž byla provedena v souladu s povahou a účelem věci předtím, než se vada projevila, prodávající provede demontáž vadné věci a montáž opravené nebo nové věci anebo uhradí náklady s tím spojené.
  • Kupující je povinen prokázat nákup zboží (zejména dokladem o koupi).
  • Kupující je povinen poskytnout potřebnou součinnost k řešení uplatněných vad zboží.
  • Kupující je povinen sdělit prodávajícímu, jaké právo si zvolil při oznámení vady, nebo bez zbytečného odkladu po oznámení vady.
  • Prodávající je povinen bezodkladně, po potřebném prozkoumání skutkových a právních okolností, nejpozději do tří pracovních dnů, rozhodnout o reklamaci, případně o tom, že je k rozhodnutí potřebné odborné posouzení. Informaci o nutnosti odborného posouzení kupujícímu v této lhůtě sdělí. Reklamaci, včetně odstranění vady, prodávající vyřídí bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů od jejího uplatnění, pokud se s kupujícím písemně nedohodnou na delší lhůtě. Po uplynutí této lhůty může kupující – spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu.
  • O reklamaci a jejím vyřízení bude prodávajícím vydáno kupujícímu – spotřebiteli písemné potvrzení, kde bude uvedeno, kdy byla reklamace uplatněna, co je jejím obsahem a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje, datum a způsob vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace.
  • Není-li umožněno sledovat stav vyřízení reklamace on-line, zavazuje se prodávající
    o vyřízení reklamace kupujícího informovat podle jeho požadavku e-mailovou zprávou nebo prostřednictvím SMS.
  • U oprávněné reklamace náleží kupujícímu náhrada účelně vynaložených nákladů.

 

3. Práva z vadného plnění – PODNIKATEL

  • Práva a povinnosti smluvních stran ohledně práv z vadného plnění se řídí příslušnými obecně závaznými předpisy.
  • Jako doklad pro uplatnění práv z vadného plnění slouží zejména doklad o zakoupení zboží (faktura, prodejka) se zákonem uvedenými údaji.
  • Prodávající neodpovídá za vady v následujících případech:
  • je-li vada na věci v době převzetí a pro takovou vadu je sjednána sleva z kupní ceny,
  • jde-li o zboží použité a vada odpovídá míře používání nebo opotřebení, které mělo zboží při převzetí kupujícím,
  • vada vznikla na věci opotřebením způsobeným obvyklým užíváním, nebo vyplývá-li to z povahy věci (např. uplynutím životnosti),
  • je způsobena kupujícím a vznikla nesprávným užíváním, skladováním, nesprávnou údržbou, zásahem kupujícího či mechanickým poškozením,
  • je-li vada věci nevýznamná,
  • vada vznikla v důsledku vnější události mimo vliv prodávajícího.
  • Kupující podnikatel je povinen prohlédnout zboží podle možnosti co nejdříve po přechodu nebezpečí škody na zboží. Jestliže kupující podnikatel zboží neprohlédne nebo nezařídí, aby bylo prohlédnuto v době přechodu nebezpečí škody na zboží, může uplatnit nároky z vad zjistitelných při této prohlídce, jen když prokáže, že tyto vady mělo zboží již v době přechodu nebezpečí škody na zboží.
  • Pokud kupující podnikatel zjistí poškození zboží, jakýkoliv rozdíl mezi dodacím listem, daňovým dokladem nebo fakturou a skutečně dodaným zbožím (zejména v množství, jakosti a provedení), je povinen bez zbytečného odkladu tuto skutečnost oznámit prodávajícímu.
  • Neoznámil-li kupující – podnikatel vadu bez zbytečného odkladu poté, co ji mohl při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit, soud mu právo z vadného plnění nepřizná. Jedná-li se
    o skrytou vadu, platí totéž, nebyla-li vada oznámena bez zbytečného odkladu poté, co ji kupující – podnikatel mohl při dostatečné péči zjistit.
  • Neoznámil-li kupující – podnikatel vadu včas, pozbývá právo odstoupit od smlouvy.
  • Při uzavření kupní smlouvy s kupujícím – podnikatelem je stanovena lhůta k vytknutí vady dle ustanovení § 1921 a § 2112 zák. č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku. Vadu je kupující povinen oznámit bez zbytečného odkladu poté, co ji mohl při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit, nejpozději však do 6 měsíců od převzetí výrobku/zboží. Jedná-li se o skrytou vadu, je nutné vadu oznámit bez zbytečného odkladu poté, co kupující vadu při prohlídce výrobku mohl zjistit, nejpozději však do 2 let po odevzdání věci.
  • Práva z vadného plnění uplatňuje kupující – podnikatel na vlastní náklady a riziko u prodávajícího na adrese Beckovského 2045, 580 01 Havlíčkův Brod. Za okamžik uplatnění reklamace se považuje okamžik, kdy prodávající obdržel od kupujícího reklamované zboží.
  • Je-li kupující – podnikatel, prodávající se zavazuje o reklamaci rozhodnout ve lhůtě 30 dnů ode dne uplatnění reklamace. O tomto rozhodnutí bude kupující podnikatel informován na kontaktní e-mail.
  • Jednou provedenou volbu práva z vadného plnění již není možné měnit bez písemného souhlasu prodávajícího.
  • Bude-li reklamace prodávajícím zamítnuta, bere kupující – podnikatel na vědomí, že je prodávající oprávněn požadovat po kupujícím náklady prodávajícího s tímto spojené
    a kupující je povinen tyto uhradit.

 

4. Společná ustanovení

  • Kupující při převzetí zboží zkontroluje přebírané zboží, jeho úplnost a stav zásilky. Nesplnění této povinnosti může mít vliv na uplatnění nároků výše popsaných.
  • Pro případ osobního převzetí zboží po ukončení reklamace je kupující povinen toto převzít bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů od ode dne, kdy byl o vyřízení reklamace informován. Nepřevezme-li kupující věc v tomto čase, náleží prodávajícímu úplata za uskladnění. Neujednají-li strany její výši, platí za ujednanou výše obvyklá. V případě, že kupující nepřevezme zboží ani do šesti měsíců poté, kdy byl informován o vyřízení reklamace, vyhrazuje si prodávající právo zboží prodat a výtěžek použít na úhradu skladného. V případě, že se prodávajícímu nepodaří zboží prodat ani ve lhůtě dvou měsíců ode dne započetí prodeje dle tohoto odstavce nebo bude-li zboží zjevně neprodejné, vyhrazuje si prodávající právo zboží zlikvidovat na náklady kupujícího.
  • Práva kupujícího vyplývající ze zákona nejsou tímto reklamačním řádem dotčena.
  • Poskytl-li prodávající nad rámec svých zákonných povinností záruku za jakost, její uplatnění se řídí tímto reklamačním řádem, pokud potvrzení o povinnostech prodávajícího z vadného plnění (záruční list) nebo smlouva nestanoví něco jiného.
  • Je-li reklamace uznána za oprávněnou, má kupující právo na úhradu účelně vynaložených nákladů spojených s uplatněním svého práva.
  • V případě, že prodávající reklamaci zamítne jako neoprávněnou, může se kupující, nebo po dohodě s prodávajícím obě strany, obrátit na soudního znalce z oboru a vyžádat si zpracování nezávislého odborného posouzení vady.
  • Nedojde-li k dohodě mezi kupujícím a prodávajícím, může se kupující obracet na existující systémy mimosoudních řešení spotřebitelských sporů, případně na příslušný soud.

 

5. Závěrečná ustanovení

  • Nedílnou součástí tohoto reklamačního řádu je formulář (PDF) Uplatnění reklamace.
  • Kontaktní údaje prodávajícího: GEMS GOLD, s.r.o., korespondenční adresa Beckovského 2045, 580 01 Havlíčkův Brod, e-mail: obchod@gemsgold.cz telefon +420 722 488 738
  • Tento reklamační řád včetně jeho součástí je platný a účinný od 1. 4. 2024, přičemž tento je k dispozici v sídle prodávajícího, provozovnách prodávajícího nebo elektronicky na www.gemsgold.cz.

 

Vydal: Miloslav Koreček – jednatel společnosti

Dne: 1. 4. 2024